14 września 2015

Mowa nienawiści

Są jak nożownicy. Zabójcy. Nieprzewidywalni. Niepohamowani. Bezkompromisowi. Kryją się pod kapturem nienawiści. Pastwią się nad człowiekiem zadając mu ból. Ból, który do końca nie mija. Ból, którego się nie zapomina. Posługują się ostrymi narzędziami. Kompletnie nie myśląc o skutkach. Pozostawiają po sobie blizny. Blizny, które do końca się nie goją...


Mają jedną broń, która rani bardziej niż jakikolwiek rękoczyn. Plują jadem. Posługują się słowem. Słowem ostrym jak nóż, który pozostawia rany na długo. Mową nienawiści, która wyśmiewa, obraża, poniża, prześladuje, dyskryminuje. Ona zostaje na zawsze w pamięci. Wyrządza ogromną krzywdę. Teraz znajdziesz ich wszędzie. W świecie wirtualnym jak i realnym. W mediach- w sieci, radiu, telewizji. Są na każdym forum, portalu internetowym. Najczęściej tam, gdzie mogą pozostać pozornie anonimowi. Ale znajdą się też tacy, którzy z dumą podpisują się pod swoimi słowami. Spotkasz ich na ulicach, w szkole, pracy. Nawet wśród swoich znajomych, bliskich. Potrafią zniszczyć człowieka. Zlinczować. Rozbić. Skopać go słowem.
Czym jest mowa nienawiści? Wiesz. Na pewno ją znasz. Nie raz byłeś świadkiem sytuacji w której została ona użyta. Pewnie posługują się nią osoby z Twojego otoczenia, bądź Ty sam. Może była ona kiedyś kierowana także w Twoją stronę? Mowa nienawiści to nie jest niemiła odzywka do kolegi z klasy, czy napisanie złośliwego komentarza. Mowa nienawiści to przejaw złożonych zjawisk takich jak- nietolerancja, dyskryminacja, rasizm, czy ksenofobia. To nawoływanie do nienawiści, groźby, prześladowanie, wykluczanie, gnębienie i poniżanie drugiego człowieka. To jest przestępstwo i na to nie można ot tak machnąć ręką…

"Jestem Neo i pomimo mojego egzotycznego imienia od urodzenia mieszkam w Polsce. Po prostu tata pochodzi z Nigerii, stąd też mój ciemny kolor skóry. Kolor skóry, który nie daje mi spokoju. Kolor skóry przez który mam tyle problemów. Od zawsze tak było. Pamiętam, już w szkole podstawowej byłem wyśmiewamy i  wytykany palcami. Nie tylko przez rówieśników, ale także ich rodziców. Ciężko mi było znaleźć sobie przyjaciela na dłużej. Często słyszałem szepty za plecami. Wtedy określenie „czarny”, „brudas”  było dla mnie codziennością. Nie było dobrze. Znosiłem to, ale z dnia na dzień coraz gorzej. Powinienem być silny, przyzwyczaić się do tego, ale nie potrafiłem. Każde ostre słowo bolało mnie coraz bardziej, kuło w serce. Teraz skończyłem już wszystkie szkoły. Wydawało mi się, że będzie lepiej, że wszystko minie, że tylko młodzież jest taka okrutna. Myliłem się, wcale nie jest lepiej. Ciężko mi jest wynająć mieszkanie. Nie mogę znaleźć pracy, ale nie przez to, że jestem niewykształcony. Za każdym razem pracodawcy tak samo krzywo na mnie patrzą. Rasizm jest wszędzie. Czyha na mnie na każdym rogu ulicy…"
"Mam imię Marko i mam piętnaście lat. Chodzę do drugiej klasy gimnazjum. I jestem Romem. W szkole wcale nie jest mi łatwo, ale nie ze względu na naukę i ilość materiału. Muszę tam być prawie codziennie i prawie codziennie muszę przeżywać to samo piekło. Przez kilka godzin. Rówieśnicy mnie nienawidzą. Choć bardzo staram się nie wyróżniać nie mogę w spokoju przejść korytarzem. Zawsze w moją stronę kierowane są jakieś uszczypliwe komentarze, śmiechy i docinki.  Koledzy z klasy mnie gnębią. Raz na przerwie rzucali do siebie moim plecakiem. Śmiali się. Napluli mi do kanapek.  Krzyczeli, że „cyganie jedzą gruz!”. Sam nie wiedziałem co mam zrobić. W momencie łzy napłynęły mi do oczu. Dalej nie rozumiem dlaczego nikt wtedy mi nie pomógł, nikt nie zwrócił na to nawet uwagi, nikt nie zareagował. Nauczyciele wcale są dla mnie dobrzy. Kilka razy zginęło coś w szkole i zawsze byłem podejrzany jako pierwszy. Bezpodstawnie. A ja nigdy nic nie ukradłem, naprawdę. Ale jak wszyscy mówili między sobą: „cyganie to złodzieje”."
"Jestem Łukasz. Mam 19 lat. Mieszkam jeszcze z rodzicami w małej wiosce, gdzie żyje zaledwie 600 osób.  Każdy każdego doskonale zna, a plotki roznoszą się w prędkości światła. To zdecydowanie nie jest dla mnie dobre środowisko. Pochodzę z bardzo wierzącej, pobożnej rodziny…  A ja od dziecka czuję się inny. Nigdy nie byłem taki jak moi rówieśnicy. Zawsze bardziej o siebie dbałem. Spędzałem więcej czasu na układaniu fryzury. Przywiązywał dużą wagę do tego w co jestem ubrany. Odkąd pamiętam lubiłem dobrze wyglądać. Kiedy chłopcy spędzali czas na boisku, ja wolałem posiedzieć na ławce z dziewczynami. W szkole częściej z nimi rozmawiałem, lepiej się z nimi pogadywałem. Miałem więcej koleżanek, bo przy kolegach zazwyczaj czułem się dziwnie nieswojo. Po prostu się od nich różniłem, co niestety nie umykało uwadze ludzi wokół mnie. Kiedyś jeden z kolegów z klasy, Damian, podczas sprzeczki nazwał mnie pedałem. Powiedział mi to prosto w oczy. Tak się zaczęło. Było to kilka lat temu, a ja do dziś doskonale to pamiętam. Nie wiedziałem jak mam się zachować, w ogóle nie zareagowałem i próbowałem obrócić to w żart, chociaż tak naprawdę coś rozrywało mnie wtedy od środka. Tego dnia gdy tylko wróciłem do domu zamknąłem się w pokoju i wybuchnąłem płaczem. W głowie ciągle słyszałem jego głos. Słyszałem jak powtarza te słowa. Z każdą chwilą bolało coraz bardziej. Od tamtej pory częściej ludzie czepiali się mojego wyglądu, głosu, zachowania, tego, że nie jestem taki jak wszyscy. Może powinienem się do tego przyzwyczaić, ale każda uwaga siedziała w mojej głowie i powodowała ból…  Dlatego teraz tak bardzo się boję. Boję się wyjść do ludzi. Boję się samego siebie. Boję się spojrzeć w lustro. Wiem kim jestem i tego nienawidzę. Po prostu nie mogę tego znieść. Boję się cholernie, ale nie mogę się zmienić. Chociaż nie wiem jak bardzo bym chciał to nie potrafię. Nie mogę robić niczego wbrew sobie. Nie mogę toczyć ze sobą walki. Nie mogę, bo ją przegram. Jestem gejem. Strasznie chciałbym się w końcu przyznać, powiedzieć rodzicom, znajomym, ale na samą myśl o tym coś mi się dzieje. Boję się reakcji otoczenia. Zwyczajnie tchórzę, bo wiem co działoby się dalej. Dalej byłoby już tylko gorzej, bo wiem jacy ludzie są podli…"
Wyobraź sobie, że wychodząc każdego dnia do ludzi czujesz się odtrącony. Słyszysz jak Cię obrażają, wyśmiewają, wytykają palcami... Przez coś na co nawet nie masz wpływu. Idziesz starając się jak najbardziej wtopić w tłum, nie wyróżniać, ale oni i tak zawsze Cię znajdą. Pada Twoje imię i cała wiązanka przykrych słów na Twój temat. Jak się czujesz? Jakbyś dostał w twarz. Ale starasz się nie reagować i kroczysz dalej. Rozglądasz się dyskretnie. Na odrapanych ścianach widzisz napisy, które Cię atakują. Obrażają. Zapatrzony potykasz się i upadasz. A Twój upadek wszystkich cieszy. Oni nie dają Ci żyć. Zamieniają Twoje życie w horror, a Ty nie możesz go wyłączyć. Nie możesz uciec. Nie możesz nic z tym zrobić... Taki koszmar przeżywają osoby z trzech powyższych opowiadań i miliony innych ludzi na całym świecie.


W 2014 roku zostały zrealizowane badania dotyczące mowy nienawiści w Polsce w ramach programu Obywatele dla Demokracji. Ze statystyk wynika, że najczęściej spotykamy się z mową nienawiści w internecie i dotyczy ona:
  • mniejszości homoseksulanych,
  • mniejszości romańskiej,
  • osób czarnoskórych,
  • mniejszości żydowskiej,
  • Muzułmanów,
  • mniejszości ukraińskiej.
Dlaczego mowa nienawiści jest zła? Jak na nas wpływa?

Częsty kontakt z mową nienawiści
Słabsze dostrzeganie obraźliwości mowy nienawiści
Większa dopuszczalność mowy nienawiści
Mniejsza akceptacja grup mniejszościowych

Mowa nienawiści działa na zasadzie kuli śnieżnej. Kiedy wylewać jad zacznie jedna odważna osoba do niej przyłączają się kolejne dziesiątki, setki, tysiące. Bardzo łatwo jest zauważyć takie zjawisko. Choć w polskim prawie nie stworzono jeszcze osobnej regulacji prawnej dotyczącej mowy nienawiści i zbrodni nienawiści, to oba te zjawisko uznane są za przestępstwa, niezgodne z polskim prawem. 
Znieważanie, pomawianie, grożenie czy nawoływanie do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość jest zabronione i podlega karze na podstawie Kodeksu karnego (art. 212, 216, 256, 257).
Do czego to prowadzi? Ludzie prześladowani, dotknięci mową nienawiści najczęściej przeżywają różne stany lękowe, boją się kontaktu z ludźmi, nie akceptują siebie, cierpią na depresję, która jest bardzo poważnym zaburzeniem psychicznym. W wielu przypadkach też targają się na własne życie, okaleczają się, popełniają samobójstwa.

A jak przeciwdziałać? Najważniejsze- reaguj!
  _________________________________________________________________

                                                                             

42 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Świetny post, mądrze piszesz ! Powinno byc więcej osób, które myślą podobnie do ciebie!

      zossme.blogspot.com

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rówieśnicy potrafią być najbardziej okrutnymi istotami, moim zdaniem dyskryminacja jest po prostu okropna i niesprawiedliwa :(
    ❀MÓJ BLOG-KLIK❀

    OdpowiedzUsuń
  4. dobrze napisane, fajnie,że zwróciłaś na ten fakt uwagę na pewno przyłącze się do akcji!

    obserwuje i zapraszam do siebie
    http://poprostunataliaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Prawie się popłakałam. Doskonale rozumiem, co czują te osoby. Przez parę lat byłam szykanowana za mój wzrost (jestem niska). Podkładano mi nogę, śmiało się. Nikt nie reagował. Mówi się, że młodzież jest zła. Ja miałam ten problem w pierwszej klasie podstawówki. Jako dziecko. Przy okazji nie miałam przyjaciela. Kogoś, kto mógłby mnie wesprzeć. Bardzo długo mi zajęło odnalezienie zalet w swoim wyglądzie. Bardzo długo też żyłam w przekonaniu, że ludzie nie mogą na mnie patrzeć. Nie czułam się wartościowa. W pewnym momencie powiedziałam - stop - nie chcę tak żyć. I małymi krokami się dowartościowuję. Pomagały mi w tym np. takie posty :').

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały post. Naprawdę. Dobrze, że ktoś porusza takie ważne tematy na publicznym forum. Ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego, że naprawdę ranią innych takimi żartami, prześladowaniem.. Sama miałam dużo takich sytuacji właśnie dlatego, że mam ciemniejszą karnacje niż inni. STOP DLA MOWY NIENAWIŚCI.
    Zapraszam do mnie LIVER MORIUM- klik!

    OdpowiedzUsuń
  7. To okropne, że ludzie potrafią się tak zachowywać w stosunku do innych, dobrze, że poruszasz takie tematy!
    via-martyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Świat w takich barwach bywa strasznie okropny.. Miusimy reagować. Bardzo fajnie, ze o tym napisałaś :)

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Akcja jest na prawdę świetna, a ty idealnie opisałaś te sytuacje :)
    http://agataweranika.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdarzało mi się spotkać takie osoby, ale wile sie potem nauczyłam chociaż jakieś"blizny" zostały :(
    Śliczne zdjęcia!

    22-ffashion.blogspot.com - klik :)
    https://www.youtube.com/watch?v=dvplKVDhWus

    OdpowiedzUsuń
  11. Ludzie zdolni są do wielu okrucieństw, a ironią w tym zjawisku jest to, że często Ci którzy doświadczali "mowy nienawiści", gdy w otoczeniu pojawi się ktoś nowy, wyróżniający się czymś co wzbudza większą niechęć, to często osoba która jeszcze przed chwilą była krzywdzona chce dołączyć do negatywnej grupy, bo w tym widzi swoją szanse na akceptacje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Stare polskie porzekadło mówi: "jak wchodzisz między wrony musisz krakać tak jak one" ma to głębokie przełożenie na nas jako społeczeństwo w każdym wymiarze i w każdej z spraw jakie wymieniłaś. Ale czy nie ma tutaj głębszego przełożenia?
    Romowie zwany potocznie cyganami są znani z żebrania kradzieży i kłamania. Stereotyp? Nie do końca. Każdy kto widział żebrujące romskie dzieci albo chodzące po tramwajach wie o czym mówię. Homoseksualiści którzy są szykanowani przez tak zwany kościół katolicki? Jak słyszysz od księdza w szkole albo przy ambonie że jest to wynaturzenie, niemoralne etc. to co zrobisz jak spotkasz taką osobę? No właśnie.
    Żydów w Polsce praktycznie nie ma. Kropka. Choć przezywanie i wzywanie do nienawiści przeciwko Żydom jest jeszcze powszechne to jednak maleje na rzecz innych nacji i religii i tutaj wchodzą muzułmanie. Szariat, terroryzm etc. Nawet tego tematu nie zaczynam i obaw jakie niesie emigracja muzułmanów do Polski. Byłem w Wielkiej Brytanii widziałem jak żyją, co myślę i jak się zachowują tamtejsi muzułmanie.
    Cała mowa nienawiści ma głębsze podłoże. A ja mam dla Ciebie trudniejsze zadanie. Znajdź w swojej klasie, roczniku najmniej lubianą osobę i się z nią zaprzyjaźnij. Bo możemy tutaj mówić o okrągłych sprawa a zapominać o tym co mamy na co dzień pod nosem. Czemu tak? Bo nienawiść, ksenofobia, brak tolerancji nie ogranicza się tylko do tych grup rozciąga się na każdego kto nie pasuję do "stada wron" chcesz zmian? Zacznij od siebie.
    Grzegorz jakby się nie zorientowała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Obalajmy krzywdzące...

      http://pozytywnie-nastawiona.blogspot.com/2015/07/stereotypy.html

      oraz powstrzymajmy falę

      http://pozytywnie-nastawiona.blogspot.com/2015/08/nienawisci_31.html

      Usuń
  13. Popraw literówki w 'O mnie', bo trochę kłują w oczy ("składak", "kreauję").

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdjęcia cudne *.* A post ... szczera prawda , jak można być tak nieczułym w stosunku do innego człowieka :(
    Mój Blog [klik]

    OdpowiedzUsuń
  15. Cały post jest tak prawdziwy,wiele razy spotykałam się z odtrąceniem innego człowieka z powodu skóry czy orientacji i to w najbliższym moim otoczeniu.
    nataa-liiaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. warto przemyśleć tą sprawę :)
    zapraszam Mój blog - byAjina

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetnie napisane, cudownie, że wypowiedziałaś się na własnie taki temat. Jest to problem który uderza wiele osób nie tylko młodych ale i seniorów, oczywiście nie wszyscy załamują się, czy zadręczają. Niektórzy są silni, a inni nie. Umieją radzić sobie z problemami, a inni siedzą cicho i dają rzucać w siebie obelgami. Bardzo chciałabym więcej napisać w komentarzu ale Ty już wszystko zapisałaś wyżej, a nie widzę sensu tego powtarzać.

    Mam nadzieję, że rasiści, nietolerancyjni, czy inni tacy ludzie kiedyś, jak najszybciej zrozumieją swoje błędy. Włączą mądre myślenie sami lub inni przemówią im do rozsądku.

    Pozdrawiam :)

    http://headintheclouuuds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Nienawiść okazywana słowem jest najgorsza. Przemoc fizyczna sprawia ból, to prawda, ale ta psychiczna boli jeszcze bardziej:-)
    She Imagination - kliknij

    OdpowiedzUsuń
  19. Przez całą ostatnią klasę byłam szykanowana, dostawałam groźby, rzucano we mnie różnymi rzeczami przed szkołą... Wszystko przez to, że miałam bloga, wyszłam "przed szereg" i robiłam coś innego niż reszta. Co prawda jestem teraz w gimnazjum w innym mieście i jest fantastycznie, ale do dziś mam żal do nauczycieli i policji, że nic z tym nie zrobili, chociaż doskonale wiedzieli, jak wygląda sytuacja... No cóż, witamy w Polsce :)
    Post świetny, daje do myślenia. Z pewnością wspomnę o tym temacie na blogu, bo to jednak sprawa, którą warto rozgłaszać :)
    hey-i-am-ann.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetnie piszesz. Właśnie najgorsze jest to, jak nie znając danej osoby, inni ją oceniają. Powiem szczerze, że podczas czytania tego posta w moich oczach pojawiły się łzy...
    Cudne zdjęcia.
    http://byloony.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. W poście poruszyłaś bardzo ważny temat. Mowa nienawiści jest codziennością, a nie powinna. Ludzie są tacy okrutni, nietolerancyjni. Ja dzisiaj przeżyłam błahą sytuację, ale chciało mi się aż płakać (między innymi okropnie zjechano moich idoli, przy mnie). Ten mały akt nietolerancji negatywnie wpłynął na moje samopoczucie. Co dopiero przeżywają tacy ludzie jak z tych 3 opisów... Nie rozumiem, jak można być tak zawistnym (?).

    OdpowiedzUsuń
  22. Słyszałam o tej akcji, dobrze że takie tematy są poruszane.

    OdpowiedzUsuń
  23. Uważam, że takim osobom powinno się jak najbardziej starać pomóc ze wszystkich sił.
    http://claudettek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetny i poważny post ;) Trzeba wziąć sobie do serca twoje słowa

    Zapraszam do mnie: Mój blog-klik!

    OdpowiedzUsuń
  25. Na prawdę świetna akcja! Masz dużo racji ;)

    http://przyszlosczapisanawterazniejszosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Świetny post nawołujący stop nienawiści ! Mam nadzieję że osiągniemy ten cel :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Wzruszyłam się... piękny post kochana. Mówi się, że młodzież jest zła, ale przecież ktoś te osoby wychował - prawda? Przypomniała mi się historia o Dominiku, zresztą chyba o tym pisałaś... nie jestem pewna. Uwielbiam twój styl pisania. Jeden z lepszych na blogosferze.

    ŻYJ Z POMYSŁEM - KLIK!

    OdpowiedzUsuń
  28. Dobry post!! :)
    Zapraszam-sytuacjabez.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. jak zawsze mądrze i z sensem :)

    truedoctorm.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. jak zawsze wspaniały post! :*
    http://nataliassbloog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Post zdecydowanie bardzo na czasie, pełno jest ludzi, którzy nienawidzą innych tak naprawdę za nic, albo za coś czemu oni nie są nawet winni :)

    cvte-olga.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. Świetny post i śliczne zdjęcia!:)
    ja juz obserwuje i zapraszam do mnie
    nowy post
    dblazkowska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  33. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  34. Dlaczego...

    https://wojowniczka-dobra.blogspot.com/2016/07/wyazi-z-ciebie-potwor.html

    Następnym razem zastanów się co mówisz i piszesz w sieci, ponieważ w ten sposób ranisz i zadajesz innym...

    https://wojowniczka-dobra.blogspot.com/2016/04/bol.html

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz stajesz się częścią bloga! Weź jednak pod uwagę, że jest to mój teren, treść jest nieśmiertelna, a Ty mimo wszystko nie jesteś anonimowy.