21 maja 2014

Czuć mocniej, słyszeć wyraźniej, widzieć więcej...

Każdy z nas ma swoje hobby, a przynajmniej każdy powinien je mieć. Coś co lubi robić, co sprawia mu radość, co jest odskocznią od rzeczywistości. Nie mówię tu o takich rzeczach jak siedzenie na facebook'u... To musi być 'coś'.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Moją pasją jest fotografia. Ale nie w tym stylu, że wszędzie rozpowiadam jak to ja się tym interesuję, a robię tylko i wyłącznie 'selfie' cyfrówką, albo- O zgrozo! - telefonem. A fotografia nie na tym polega. Nie mówię tutaj o tym, że aby robić dobre zdjęcia trzeba mieć nie wiadomo jak wspaniały sprzęt.
 Fotografia z mojego punktu to nie tylko robienie zdjęć na potrzeby bloga z funkcją 'samowyzwalacz'. To jakby kochanie czasu i chęć jego zatrzymania. Kiedyś na kliszy, dzisiaj na karcie. Trzeba czuć mocniej, słyszeć wyraźniej, widzieć więcej- jak mówi pan Tomek z kółka na które uczęszczam już prawie od roku. Tysiąc ludzi minie to miejsce, a tylko jedna zobaczy w nim to wyjątkowe 'coś'.
Jak to wszystko się zaczęło?
Historia nie jest specjalnie wyjątkowa, nie będę ściemniać. Wszystko na potrzeby bloga. Mój stary aparat się zepsuł, więc kupiliśmy nowy, lepszy aparat- lustrzankę. Bezsensu byłoby robić nim zdjęcia na automacie, kiedy on ma tyle funkcji. W zeszłym roku poszłam więc na tygodniowy wakacyjny kurs. Tam nauczyłam się co to jest ISO, przysłona, czas naświetlania i tak dalej... Podstawy. Potem dalej chciałam się uczyć, więcej dowiedzieć, robić zdjęcia lepiej. I znalazłam 'Kuźnię Światła'. Nie trafiłam tam przypadkiem. Historia również nie jest szczególnie długa. Po prostu na początku sezonu zapisałam się do grupy i tak zostałam. Teraz widzę jak dużo mi ten rok dał porównując starsze zdjęcia z tymi wykonanymi niedawno.
Spotykamy się co środę i pokazujemy zdjęcia czarno- białe. I teraz dla mnie prawdziwe fotografie to tylko takie. Pierwsze i jedyne. Bez żadnych retuszów, kontrastów, nasyceń, poprawy kolorów.
Dodam, że jestem najmłodszym uczestnikiem. Jedynym dzieckiem. Już powoli przestaje mi to przeszkadzać, bo początkowo było dość ciężko, kiedy każdy miał mówić do siebie 'na Ty'.
Poza tym, że się spotykamy i omawiamy swoje zdjęcia jeździmy także na plenery i wystawy. I to nie tylko czyjeś, także swoje własne!
Ostatnio właśnie były podkarpackie konfrontacje i jako grupa wysłaliśmy swoje zdjęcia. W Rzeszowie, w domu kultury organizowana jest potem bardzo uroczysta wystawa, jest wiele ludzi, dobrych fotografów, przyznawane są nagrody... Nawet nie wiecie jakie to uczucie zobaczyć swoje zdjęcie na takie wystawie. Widzieć jak przechodzą obok niego ludzie, chwalą, dyskutują na jego temat. Ciągle stałam tylko tam z dumą wpatrując się w karteczkę z moim imieniem i nazwiskiem. Cudownie! Jako grupa, za całokształt otrzymaliśmy wyróżnienie, to też jest osiągnięcie!





 To zdjęcie, które pokazałam na konfrontacjach:



Przed konfrontacjami pojechaliśmy też na spotkanie autorskie, któremu towarzyszyły nasze zdjęcia. Tutaj warto właśnie wspomnieć o samym pisarzu Włodzimierzu Kłaczyńskim. Może pomyślicie, że to jakieś tam nazwisko, kolejny nudny pisarz, którego książki pewnie i tak nie przeczytacie. Przez chwilę też tak pomyślałam... Jednak słuchałam tego co ten pan mówił. Początkowo o swoich książkach, a potem o dzieciństwie, pracy podczas wojny. Ciekawie opowiadał o edukacji w tamtych czasach, o nauczycielu którego nazywali 'srakobijak'. Niejednym łezka zakręciła się w oku, gdy Pan mówił o śmierci swojej ciotki. Wszyscy się śmiali gdy mówił o swoim powodzeniu. Pozwolę sobie zacytować:
"Ja miałem wielkie powodzenie wśród kobiet. Każda mi się podobała!". 
Opowiadał o tym jak pracował w zawodzie weterynarza. Jakich ludzi spotkał, jakie wiążą się z nimi historie. Milionek nie byłby sobą gdyby na koniec nie zadał pytania
-Proszę Pana, czy leczył Pan świnki?
-Zależy o jakie świnki ci chodzi... O morskie, czy o gospodarcze.
-Gospodarcze.
-Tak, leczyłem. To bardzo chorowite zwierzątka.
-Tyle.
Naprawdę warto było posłuchać, bardzo ciekawy człowiek!


Jeszcze jedną wystawą na, której wszyscy razem byliśmy, było spotkanie z twórczością (fotograficzną oczywiście) pana Władysława Szulca. Specjalnie przygotowaliśmy dla tego fotografa album z naszymi pracami i moje zdjęcie przyciągnęło dużą uwagę, co mnie jeszcze podbudowało!



Czym charakteryzuje się dobra fotografia? Z technicznego punktu widzenia musi mieć dobre, ciekawe światło, musi być ostra... Ale najważniejszy jest temat. Można zrobić nie wiadomo jak dobrze naświetlone i ostre zdjęcia, ale bez ciekawego tematu. Wtedy nie będzie takie fajne.
Nie mówię, że jestem w tym bardzo dobra. Jeszcze wielu  rzeczy nie wiem i ciągle się uczę!




Zdjęcia które na kółku zostały nazwane 'zdjęciami tygodnia':



Te zdjęcia są robione są w Przemyślu, na wystawę z okazji naszego Święta Fotografii:





Oczywiście robię też zdjęcia kolorowe i myślę, że zobaczycie jej jeszcze w jakimś wpisie!
Post ten był dla szczególnie wytrwałych, tych co mają 'trochę' czasu. Dziękuję Ci, jeżeli czytałeś do końca!

A co z Tobą? Jaka jest Twoja pasja?

22 komentarze:

  1. Moją pasją jest fotografia, sport ;)
    Mogłabym wymieniać ;)
    http://my-life-is-valuable.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. świetne zdjęcia, rozwijaj się dalej.
    zazdroszczę, że masz w okolicy zajecia fotograficzne..

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajne zdjęcia,rozwijaj swoj talent ;3
    nataa-liiaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Przeczytałam cale! Moja pasja tez jest fotografia wiąże z nią swoja przyszłość,jestem zapisana na lekcje fotograficzne i naprawdę dużo się można nauczyć! Sadze tak jak ty ze fotografia powinna coś przekazywać i mieć jakieś emocje w sobie. Jeśli można to tak nazwać.
    witkaa.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytałam do końca, bardzo ładnie piszesz Oli. I ładne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś spotkałam się ze stwierdzeniem, że kolekcjonowanie zdjęć z wyjazdów niszczy wspomnienia. A to nieprawda, trzeba tylko umieć dobrze te zdjęcia robić, a nie pstrykać każdej rzeczy po kolei.
    Ja na razie zostaję przy makrofotografii, mam słaby sprzęt (7-letni aparat cyfrowy Canon) więc powalających zbliżeń nie można robić.
    A śniło mi się dziś, że dostałam nowy aparat... :D
    U mnie obok fotografii pasją jest granie na flecie i robienie rzeczy handmade :)
    www.fleciarka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawe zdjęcia robisz, bardzo klimatyczne!
    Mnie interesuje moda i chcę coś działać w tym kierunku :)

    I zaobserwowałam bloga, bo jest świetny :)
    http://my-everyday-life-and-dreams.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne zdjęcia :) Najbardziej spodobały mi się zdjęcia ocenione jako "zdjęcia tygodnia", ale reszta też świetna! Dobra robota i tak trzymaj. Życzę wielu sukcesów w dziedzinie fotografii i ciągłego rozwoju :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim hobbym jest również fotografowanie :) Robisz świetne zdjęcia i trochę zazdroszczę Ci tych zajęć fotograficznych, których w moim miasteczku niestety nie ma :( Mimo tego staram się co jakiś czas czytać książki o fotografowaniu, o którym piszę na blogu. Mam nadzieję, że jeśli mamy to same zainteresowanie - zajrzysz i skomentujesz :)
    naatalia24.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne zdjęcia. Idealnie je edytowałaś, bo bardzo dobrze pasuje im biało-czarny charakter<3
    Zapraszam do siebie, to nie reklama tylko zaproszenie
    http://do-wyboru-do-koloru-projekty.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia nie są edytowane, pisałam to w poście... :)

      Usuń
  11. Oliwko, masz wielki talent, rozwijaj go i nie zaniedbaj.
    Gratuluję wystawy :)
    Zdjęcie Milionka w objęciach mamusi - bezcenne. Fotografie portretowe dziadka też są świetne!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. ja jestem w technikum fotograficznym i od czasu do czasu robimy takie swoje wystawy więc wiem jakie to świetne uczucie stać przed swoim zdjęciem podpisanym imieniem i nazwiskiem :). Ooo..Przemyśl, mieszkam tu! :D Bardzo ładne go chwyciłaś ;))

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo dobre to zdjęcie, które znalazło się na wystawie:)

    http://aaha-aahaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Genialne zdjęcia!
    http://mirandqq.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Musisz wiecej robic zdjeć dziadkowi. Niesamowicie Ci wychodzą.

    OdpowiedzUsuń
  16. Najdłuższa droga do Przemyśla a zdjęcia super

    OdpowiedzUsuń
  17. czemu robisz zdjęcia tylko czarno białe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisałam w poście, że na kółku robimy zdjęcia tylko czaro-białe. :)

      Usuń

Dodając komentarz stajesz się częścią bloga! Weź jednak pod uwagę, że jest to mój teren, treść jest nieśmiertelna, a Ty mimo wszystko nie jesteś anonimowy.